Forfatter Emne: Dieselpumpe timing  (Læst 4688 gange)

Dieselpumpe timing
« Dato: 01. Oktober - 2013, 17:19 »
Er der en der gider hjælpe mig med at time min diesel pumpe,,,,, jeg bor i birkerød på sjælland..... :)

Offline Jens Flensborg

Sv: Dieselpumpe timing
« Svar #1 Dato: 02. Oktober - 2013, 12:03 »
Forskellige kilder med billigt værktøj til pumpejustering:

Man starter med 16 euro, så er man nybegynder med bolt og lineal (min holdning)

Pumpejustering er for viderekommende med ur til omtrent 50 euro ...

http://www.ebay.de/dsc/Werkzeuge-/30896/i.html?_from=R40&LH_TitleDesc=1&_nkw=jx
Sydslesvig Veteranbilklub, IG 16 Forum, T3 Klub Danmark, LLE-Kartei, Käfer Cabriolet IG

« Svar #2 Dato: 02. Oktober - 2013, 18:14 »
Tror nu nok jeg ville nøjes med at låne, hvis det kun var for en enkelt gangs skyld jeg skulle bruge en timer.    :-)       

Bussemand, har du styr på hvordan man gør ?

« Svar #3 Dato: 03. Oktober - 2013, 21:40 »
Vil godt låne ur,men ved ikke hvordan man gør det :-\

« Svar #4 Dato: 03. Oktober - 2013, 22:45 »
Der findes en beskrivelse et sted på t3nettet, måske kan du finde det. Ellers skal jeg prøve at beeskrive det.

For hver gang motoren roterer 4 gange, roterer kastakslen og pumpen 1 gang.

Pumpen Har et stempel, der pumper et skud brændstof af, til hver cylinder. Dvs 4 skud på en omgang. Det man måler med måleuret, er hvor langt stemplet er i sin vandring fremad.   Når motoren står på OT.    Standarten er omkring 0,93 mm. Er vandringen for høj, kommer skudet af diesel for tideligt, når stemplet i motoren er på vej opad, og motoren bliver for varm, og ødelægges. Er vandringen for lille, kommer skudet for sent, og motoren er svær at starte, og når ikke at udnytte brænstoffets energi.

Du må lige have en lyn instruktion, hvis du låner et ur, jeg har ur, og du skal da være velkommen, vil gerne hjælpe, men der er da masser af folk i omegnen af dig der også har ur, og kan justere :-)  bla casper prøv at sende en mail til ham

Hilsen Poul

« Svar #5 Dato: 03. Oktober - 2013, 22:48 »
På den anden side, hvis bilen går godt, og har et fornuftigt brændstof forbrug, så må pumpen stå meget godt, og det er måske ikke helt så nødvendigt at få timet pumpen:-) 

Du kunne jo evt invitere til pumpetimings træf, måske er der andre i nærheden der har lyst til at lære lidt om det.  :-)
« Senest Redigeret: 03. Oktober - 2013, 22:53 af poot »

« Svar #6 Dato: 04. Oktober - 2013, 22:56 »
Du skriver at motor bliver for varm,,,,, hvor meget er for varm ????????

« Svar #7 Dato: 04. Oktober - 2013, 23:30 »
[quote authorer=Bussemand link=topic=262.msg1625#msg1625 date=1380916619]
Du skriver at motor bliver for varm,,,,, hvor meget er for varm ????????
[/quote]

Ha Ha --- så varm.    :-)   den bliver hurtigt varm, og mangler trækkraft. Samtidig smadrer man lejerne i krumtap på længere sigt..

« Svar #8 Dato: 05. Oktober - 2013, 12:13 »
Ved bykørsel ligger varme måler på kl.1 ellers på kl.12 Trækker og kører godt intet problem med at starte

Offline jbjerrum

« Svar #9 Dato: 05. Oktober - 2013, 16:22 »
Hvorfor vil du time pumpe...??

Det lyder som om, at den ikke står helt i skoven. Er det fordi bilen oser lidt rigeligt, kan det være, at den får rigeligt føde - dvs, at du måske skal knibe mængdeskruen 1/8 omdrejning.

Du kan ikke bruge temp.måleren til andet end vejledende måling. Det er normalt, at den står lidt over/forbi lysdioden ved almindelig kørsel- men det kan variere fra bil til bil... ;)
« Senest Redigeret: 05. Oktober - 2013, 16:25 af jbjerrum »
Kongernes Nordsjælland
3230 Græsted
Mob. 22823082

« Svar #10 Dato: 05. Oktober - 2013, 20:07 »
Pga mange siger pumpen skal times efter tandrem skift

« Svar #11 Dato: 05. Oktober - 2013, 20:31 »
Pga mange siger pumpen skal times efter tandrem skift

Jeg er heller ikke så sikker på nødvendigheden af en timing, det havde være noget andet hvis motoren gik dårligt.   

Hvis din brændstof økonomi ligger over 11 km pr l også. Må den være i orden.

Det var noget andet hvis det var en autoriseret mekaniker der havde skiftet tandrem. :-). og jeg er ikke engang sikke på de altid timer.    Timingen kræver egentlig også at man er sikker på dysernes tryk, det kan ændre sig efterhånden som dyserne bliver slidt osv.   Min motor fx er timet til 0,98. Men mine dyser er også stillet til 175 bar i stedet for det normale 155 ved jx motoren, og mine dysespidser er en anden tybe end noralen:-)

« Svar #12 Dato: 05. Oktober - 2013, 22:00 »
oki det er nok godt nok