Forfatter Emne: Dieselpumpe timing.  (Læst 10186 gange)

Offline Brian

Dieselpumpe timing.
« Dato: 01. Juli - 2013, 09:48 »
Jeg forbereder mig lidt på at justere timing, så jeg skriver nogle ting her
jeg bilder mig ind er rigtig, og som jeg vil bruge til justering uden måleur.

Ok værdier på måleuret er fra 0.80-1.00 mm.
1.00 er tidlig indsprøjtning
0.80 er sen indsprøjtning

Tandremmen drejer MED uret når motoren er igang.
Så  når jeg drejer toppen af pumpen ind mod topstykket,
går jeg så mod højere værdier og tidligere indsprøjtning.

Tidlig indsprøjtning giver mere støj. Jeg har for meget støj.
Altså skal jeg dreje pumpen lidt MED tandremmen,
altså toppen af pumpen skal længere ud fra topstykket.

Jeg drejer pumpen 1-2 mm på markeringen her,
er det nok til at jeg kan mærke en forskel?
Eller er det alt for lidt.
Hvad vil det svare det til sådan ca. på måleuret?

« Senest Redigeret: 01. Juli - 2013, 13:17 af Brian »

Offline Brian

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #1 Dato: 01. Juli - 2013, 13:52 »
Afprøvet.
Motoren starter, men støjer mindst lige så meget som før.

Jeg afprøvede med den slange der går fra luftfilterkasse og ud til skærmen afmonteret.

Giver det mærkbar mere støj?

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #2 Dato: 01. Juli - 2013, 14:05 »

 Det er rigtigt det du skriver om pumpen. Dog ville jeg benytte et måleur.
 Du får mere støj uden slangen på filtret, men ikke støj som relater til
 timingen

Offline Brian

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #3 Dato: 01. Juli - 2013, 14:15 »
Jeg har ikke et måleur, så idag må jeg klare mig uden det.

Jeg vil prøvekøre igen med slangen så, for det lød faktisk
så jeg troede der var blevet hul i udstødningssystemet.

Siden min "justering" lugter udstødningsgassen også mere sodet,
men den ryger ikke.

Offline Jens Flensborg

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #4 Dato: 01. Juli - 2013, 14:36 »
Har selv kun prøvet det 2 gange sammen med MDohna på en af mine JXere ...

Vi fandt markeringen på svinghjulet/koblingen idet vi skubbede bilen frem og tilbage (10-20 cm med gear i) for at finde den rigtige OT, OT lå i nærheden af markeringen. Uret var monteret på pumpen og den perfekte justering er 91 grader iflg. MDohna, vi fiksede dog 93 grader pga. mindre forbrug. Dette tjekkede vi 2 gange ved at skubbe bussen, inden det hele blev låset fast. Vi tjekkede hele tiden markeringen og urets måler, da vi skubbede frem og tilbage.
« Senest Redigeret: 01. Juli - 2013, 14:39 af Jens Flensborg »
Sydslesvig Veteranbilklub, IG 16 Forum, T3 Klub Danmark, LLE-Kartei, Käfer Cabriolet IG

Offline Brian

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #5 Dato: 01. Juli - 2013, 15:17 »
Så har jeg testet med slange på indsugningen, og det reducerede
støj markant. Så nu mener jeg ikke det er blevet værre af "justeringen".

Hvad den rigtige justering er, er jo uvist. Jeg har jo sat JX dysser
i en sugediesel. Det er fortsættelse af  tråden med om det.

Målet er bare at vognen kan starte, og ikke oser og støjer for meget.

« Senest Redigeret: 01. Juli - 2013, 15:28 af Brian »

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #6 Dato: 01. Juli - 2013, 20:12 »
Faktisk kan en skydelære bruges i nødstilfælde, rigtigt timet, kan man høre motorgangen bliver metallisk når koldstarts håndtaget er trukket, og forsvinder når det bliver skubbet ind,  at dreje pumpen bare 1 mm kan sagtens give 0.10 på timingen.

Jo større tryk dyserne er stillet til, jo højere skal timingen være, de to ting hænger sammen.

Forskellige dyse tyber, har en forskellig lyd, pga indsprøjtningsstrålens forskellige billede. :-)     
Er motoren slidt, kan man få den til at lyde meget bedre, og starte bedre ved at stille timingen lidt højt. Men man skal stadig tænke på at det går ud over plejstangslejerne :-(  eksplosionen skal jo helst foregå mens stemplet er på vej ned:-) så kræfterne bliver overført til hjulene.

Offline Brian

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #7 Dato: 02. Juli - 2013, 21:12 »


Hvis man skal bruge skydelære skal man vel helst
være 2 mand til opgaven.

Jeg ville gerne lave noget ud af en digital skydelærer
der kan skrues ind i pumpen.

Hvor slidt motoren er vides ikke, jeg ved ikke
hvor meget den har kørt. Jeg købte motoren som
en tillæg til en gearkasse, og sælger skruede
dyserne ud unden, da han mente de var værdifulde.
Derfor mangler de.

Jeg vil nødig øddelægge den her motor, for på
et tidspunkt kommer den nok i min T3. Nu er den
i golf2. Den har hydrauliske ventilløftere.

Men jeg burde nok undersøge de JX-dyser jeg har
sat i nu. Jeg forsøgte at lytte på dem idag,
men det lykkedes ikke. Der er for meget støj.



Jeg vil gerne om jeg kunne noget lignende
det han gør her, som jeg tudligere har nævnt:



Men der er for meget støj til at det gør med
min motor.

Offline Mølle

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #8 Dato: 04. Juli - 2013, 08:09 »
hvis du har lyst må du låne dysse tester og måleur af mig..

hilsen Erik

Offline Brian

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #9 Dato: 04. Juli - 2013, 20:17 »
Tak for tilbudet.

Vognen har nu klaret turen København-Slagelse-Næstved-København,
og det gik ok. Måske er det acceptabelt hvad motor angår nu.

Der er en "not" i både krumtaptandhjulet og i pumpetandhjulet.
Så tandremmen skal stå i rigtig i forhold til hinanden, og der er
kun én rigtig mulighed. Hvis den står forkert, så er det i
hele antal tænder, pga. at tandhjulene kun kan sidde på én
måde på pumpe- og krumtap-aksler.

Der er ingen "not" i knast-akslen, så den kan stå forkert i brøkdele
af tænder.

Man kunne vel tænke sig at de også havde lavet "not" i knastakslen også.

Nyt ord for mig:
"not" = Woodruff key

http://en.wikipedia.org/wiki/Woodruff_key#Woodruff_keys
« Senest Redigeret: 04. Juli - 2013, 21:05 af Brian »

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #10 Dato: 04. Juli - 2013, 21:06 »
Noten i knastakslen er jo netop lavet i bagenden for at kunne eliminere at remmen står en ½ tand forkert som jeg ser det. Funktionen er jo den samme som ved justerbare knasthjul, at få en helt præcis timing af knasten.

Offline Mølle

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #11 Dato: 04. Juli - 2013, 22:15 »
Du skal ikke bruge notgangen i knastaksel tandhjulet.. du liner knasten op med holder i bagkant.. kan ikke stå forkert....
motor stilles i TDC/0 via mærke på kobling.. pumpen fixseres med dorn. når remmen sidder der spændes bolt på knast og pumpen times til sidst...

Offline Brian

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #12 Dato: 06. Juli - 2013, 08:52 »
Tak for informationen og billederne.

Svinghjulet er så lidt anderledes på golf2,
som er den jeg arbejder på nu.

Jeg burde selvfølgelig teste og time i stedet for at arbejde i blinde.

Offline Brian

Sv: Dieselpumpe timing.
« Svar #13 Dato: 09. Juli - 2013, 23:26 »
Jeg har indstillet pumpen til 0.90 mm med måleur.
Det er vel ikke meget til 155 bar dyser, men motoren
starter fint.

På pumpebeslaget har jeg lavet streger så en grovindstilling
er mulig bare ud fra dem.
(Den gælder nok ikke hvis tandremmen skiftes.)
Jeg kan konstaterer at det er meget lidt pumpen skal drejes
for måleuret drejer 0,10 mm, vel ca. 1 mm mellem stregerne
på pumpebeslaget.

Jeg tror nok indstillingen var ca. 0.50 mm inden jeg startede med at dreje
pumpen, men det kan nok ikke passe, så jeg er kommet til at skrue på
måleuret ved den måling.

Motoren køre ok nu. Jeg snydes nok lidt af at jeg husker hvordan
en motor med 130 bar dyser lyder, og nu hvor der er 155 bar, så synes
jeg den lyder hård.



« Senest Redigeret: 09. Juli - 2013, 23:56 af Brian »