Forfatter Emne: Skift af kølevandstermostat  (Læst 4012 gange)

Offline Brian

Skift af kølevandstermostat
« Dato: 30. November - 2013, 21:46 »
Jeg skiftede idag termostaten på min 1.6 diesel,
da der gik alt for lang tid inden motoren blev rigtig varm.
Min formodning var jo at termostaten stod permanent åben.

Det gjorde den ikke, men den øverste del var korroderet løs.


Termostaten åbnede sig ikke i kogende vand.'
Muligvis ventede jeg ikke længe nok, for varme fra en gasbrænder
fik den åben .

Jeg havde forventet at termostaten var omgivet af O-ringe,
og der var da også 2 O-ringe i æsken plus en pap-pakning.



Men den defekte termostat sad i en gummi-ring der gik
rundt om kanten på begge sider. Det synes jeg så så godt ud
at jeg valgte at genbruge den pakning.



Er det almindelig at termostaten sidder i en så speciel Pakning?

Den her udformning:


Jeg spændte termostathuset på med 10 Nm, det virkede
til at være meget, men jeg huskede på at det var sådan specificeret.

En prøve tur viste at motoren hurtig nåede driftstemperatur,
og at det holdt tæt

Der er vist for nylig blevet skrevet om det uheldige i kobber
i kontakt med kølevandet. Som det ses på billederne så er der
en stor del af den thermostat lavet af kobber.
« Senest Redigeret: 30. November - 2013, 23:19 af Brian »

Offline Jens Flensborg

Sv: Skift af kølevandstermostat
« Svar #1 Dato: 01. December - 2013, 09:48 »
Jeg kender kun o-ring princippet, ellers virker det jo med den omtalte pakning hos dig.

Renser altid med en klinge omkring vandpumpen til blokken, kan ikke huske, om dette også skal laves ved termostaten.

Der leveres forskellige termostater med forskellige åbningsgrader, hvilken har du?

Jeg har altid en o-ring liggende - eller flere - i min black box i bussen sammen med andre småting som dysse, esprør til dysse, sikringer, relais mm. På tur i Sverige havde jeg brig for en returledning 3,5 mm til diesel på en dysse, den lå også som metervare i æsken.
Sydslesvig Veteranbilklub, IG 16 Forum, T3 Klub Danmark, LLE-Kartei, Käfer Cabriolet IG

Sv: Skift af kølevandstermostat
« Svar #2 Dato: 01. December - 2013, 11:02 »
10nm =1kg = ikke ret meget

Offline Brian

Sv: Skift af kølevandstermostat
« Svar #3 Dato: 01. December - 2013, 11:43 »
Jeg tro nu alligevel øjnene blev mast helt ned mod vandpumpen,
men sådan skal det måske også være. 1kg for enden af 1 meter
er dog noget når det er plast der påspændes.

På den defekte termostat stod der:
WAHLER
068121113B
87 grader/0986
Made in Germany

Så mon ikke den er fra  september 1986.

Jeg tror nemlig at motor-gearkasse er fra en årgang 1986.